12 September 2011

Persiapan Tuk Raya...

Salam semua...

Setelah sekian lama bercuti...hari nie baru berkesempatan jengah blog...Seminggu cuti beraya n seminggu lagi cuti coz si kecikku kat hospital..Minggu lepas si Adam masuk wad hospital Ampang Puteri selama seminggu coz demam..

Sekarang nie kita layan dulu persiapan untuk menyambut satu syawal kat Terengganu...


Sehari sebelum 1 syawal semua kaum kerabat kecik dan besar turun padang bertukus lumus membuat persiapan...Yang pastinya kat bahagian dapur lah yang paling sibuk sekali...


Tengah sibuk menyiapkan bahan-bahan untuk membuat nasi minyak Terengganu...Nasi minyak merupakan menu yang wajib keluarga aku pada hari raya...lauk pauk lak banyak jenis...ada gulai ayam kampung, gulai ayam hutan, gulai itik n gulai ayam bandar...So, tetamu boleh memilih untuk makan nasi minyak dengan lauk pauk kesukaan masing-masing...


Yang nie lak pulut yang dah dimasak untuk membuat ketupat palas...


Tengah sibuk membuat ketupat palas...ketupat palas nie memang wajib dibuat..Pada mulanya mak aku suggeh nk tempah jer ketupat nie tapi semua anak-anak tak setuju...Semua nak makan ketupat dari air tangan mak sendiri...hehehe...

 
Nie dia rupanya ketupat palas cik zizah yang dah siap dilenyek-lenyak n di bungkus...

Nie lak ceksu Adam tengah menumbuk kacang tanah untuk dibuat kuah nasi impit...Kami tumbuk je kacang nie coz kalu blend dia hancur...


Haaa...nie lak incik hubby...cian dia kena mesin kelapa...Nak beli santan yang dah siap tapi semua dah habis...jenuh jugak lah mencari santan dah siap tapi semua dah habis...So, terpaksalah mesin kelapa n yang jadi mangsanya incik hubby...huhu


Anak terunaku yang kepanasan...bila pakai baju asyik merengek-rengek rimas...bukak je baju terus senyap...

Ok sampai sini jer dulu k...jumpa lagi kat n3 1 syawal yer...)




2 Sergah Fazita:

sHeeMa DeaN said...

fuhhh.. sakan raya.. best nyaa menu hari raya.. macam-macam ada..

SELAMAT HARI RAYA..:D

fazitaismail said...

sHeeMa DeaN...

hahaha...selamat hari raya jegak..kim slm kat cik nah tu..

 

Copyright © 2013 Reserved to fazita ismail
Design by kina