17 November 2011

Demam Virus

Sebelum aidiladha lagi adam demam...sekejap demam sekejap baik...
bila malam suhu badan adam mendadak tinggi...
sudah 2 kali aku bawak jumpa doktor, ubat masuk ikut bontot pun dah 2 3 biji
 dah habis tapi demam adam tak jugak baik-baik....

Balik kerja hari rabu 9/11/11, aku ambik adam dekat baby sitter...
badan dan kepala adam panas yang teramat2...aku col incik hubby
suruh dia balik segera...runsing jugak kan...
bila suhu tinggi nie macam-macam boleh jadikan...
pukul 8.00 malam terus ktorg bawak adam ke bahagian
kecemasan hospital besar HKL...pada mulanya incik hubby
sageh bawak ke hospital ampang puteri
tapi memandangkan MRR2 dari gombak ke ampang jem teruk
 ktorg terus ke HKL...

Sampai dekat kecemasan HKL, nurse terus bukak baju dan
mandikan adam...lepas jumpa doktor and ambik darah,
adam diarahkan ditahan wad...aku bincang-bincang dengan incik hubby
samada nak tranfer adam kat hospital pakar ampang puteri atau stay ke kat HKL...
bincang punya bincang ktorg buat keputusan stay kat HKL jer...
mana-mana hospital pun sama sebenarnya kan cuma
 keselesaan jer yang membezakan...



pada mulanya doktor cakap adam suspek denggi...
aku pun konpius jugak sebenarnya...
setahu aku adam tak digigit nyamuk pun...memang lah kawasan tempat tinggal
aku tu kerap kena denggi tapi aku sure
yang adam memang tak digigit nyamuk...

pagi keesokannya doktor buat lagi ujian darah dan doktor
mengesahkan kemungkinan talasemia...aku rasa bagai nak gugur jantung
bila dengar kata-kata doktor...terus jadi tak keruan.....
risau oooo...dalam masa yang sama doktor menerangkan tentang
bahaya dan rawatan-rawatan penyakit nie...doktor sarankan aku dengan incik hubby
buat saringan ujian darah...haiss..



habis bukak baju seluar sebab badan panas...
sekejap-sekejap lap dengan tuala basah...
time nie adam senyap jer...macam lemah jer tubuh dia...
merengek pun jarang-jarang jer...makan langsung tak nak...
susu jer minum tu pun sket-sket jer...



tido berselimutkan tuala dan napkin yang lembap...
baju dengan seluar semua aku bukak...
bila selimut dengan tuala lembap elok jer adam tido..lena jer...
nampak macam selesa sket dia tido...


setiap masa macam nie je adam...hanya tinggal pampers jer...
bila pakaikan baju dia merengek-rengek...
tak selesa agaknya...



bab nie aku sedih betul...siyes cakap...habis kaki tangan kena cucuk ambik darah...
hari pertama dekat wad 3 kali ambik darah...badan adam kan debab,
susah sket lah nak nmpak urat kan...
sekali cucuk belum tentu jumpa urat lagi...2 3 kali cucuk baru dapat...
meraung giler anak aku nie...sedih tersangat-sangatttt.....



keesokkannya keluar bintik-bintik merah macam ruam gitu...
mulanya bintik-bintik tu keluar kat perut dulu...aku cakap kat doktor
 maybe demam campak tapi doktor cakap bukan demam campak kalu ruam
keluar ikut perut dulu...aku pun konpiussss...



bila petang sket dah mula nampak ruam tumbuh kat muka dan kaki...
aku cek tengok seluruh tubuh adam dah merah-merah...
bila doktor tengok dia ambik darah sekali lagi...time nie demam adam pun dah ok sket...
badan pun dah kurang panas...hasil ujian darah tu doktor cakap jangkitan kuman...
lega sket hati aku bila doktor cakap tak perlu ambik darah lagi...
esoknya bintik-bintik merah pun berkurangan sket..demam pun dah ok...
adam pun dah nampak ceria dah..dah takder monyok-monyok lagi dah...
tenghari tu doktor cakap adam dah bleh discaj...
lega sket hati aku...^_^....


0 Sergah Fazita:

 

Copyright © 2013 Reserved to fazita ismail
Design by kina