14 December 2011

nasi minyak terenggganu


weekend lepas terrrrajin lah pulakkkk.....
permintaan incik hubby nak makan nasi minyak terengganu daaaa...
biasa hujung minggu gantung kuali tinggi tinggi tapi kali nie
kuali turun takhta lerrr...macam musim perayaan lah pulak masak 
nasi minyak ni yerkk...hikhik...

kalau kat terengganu buleh makan nasi minyak hari hari...
tak susah payah nak nunggu musim raya daaa...terasa nak makan nasi minyak 
redah jer kat kedai...pagi pagi pun nasi minyak...
malam pun nasi minyak...beh ooooo....hehe
kek kolumpo nie susah betul nak cari...kalu teringin jek buat sendiri...huhu
jom tengok resepi nasi minyak terengganu a.k.a 
nasi hujan panas ala fazitaismail hikhik...

....................................................................................................................................................................



nasi minyak a.k.a nasi hujan panas versi terengganu

bahan-bahan untuk nasi

-beras (beras basmati lg elok)
-3cm halia di ketuk
-2 biji bawang merah besar di potong mayang
-rempah 4 beradik
-sedikit minyak masak 
-marjerin
-kiub ayam
-daun pandan 
-susu cair
-sirap

cara-cara memasak

-panaskan kuali, masukan minyak dan marjerin
-masukkan rempah kasar 4 beradik, bawang yang di mayang tadi dan halia. tumis sampai bahan bahan tadi naik bau dan sedikit garing. kemudian masukkan daun pandan.
-basuh beras dan masukkan kedalam rice cooker bersama air (sukatan air macam masak nasi biasa). 
-masukkan semua bahan bahan yang di tumis tadi bersama sama sedikit susu cair dan kiub ayam (kalau tukar kiub ayam dengan garam pun boleh).
-selepas nasi masak dan hampir kering masukkan sedikit sirap kemudian biarkan nasi masak dalam rice cooker.


..................................................................................................................................................



kari ayam ala terengganu

bahan-bahan

-ayam
-rempah kasar 4 beradik
-santan
-bawang merah, bawang putih n sedikit halia (blend)
-cili kering (blend)
-serbuk kari ayam (biasa aku guna kari ayam cap bunga, beli stok banyak banyak kat terengganu)
-asam keping
-garam, gula dan serbuk perasa
-kerisik (nyor gula)
-minyak masak

cara cara memasak

-panaskan minyak dalam kulai, masukkan rempah kasar 4 beradik. masak sehingga naik bau.
-masukkan lada kering yang di blend tadi (biasa aku guna yang dah siap cap taming sari), masak sehingga garing.
-masukkan bawang dan serbuk kari kemudian masak sehingga naik bau dan pecah minyak. 
-kemudian masukkan santan bersama sama ayam, asam keping, gula dan garam.
-bila hampir masak masukkan sedikit kerisik (nyor gula).
-biarkan sehingga masak di atas dapur. 

....................................................................................................................................................................



acar mentah (my pebret) hehehe...

bahan-bahan

-timun (org pantai timur panggil timun batang hehe)
-carrot
-kobis
-lada besar
-bawang merah besar
-belacan (tak nak letak pun xper, terpulang lerrrr)
-sedikit cuka
-garam dan gula

cara cara membuat

-potong timun dan carrot (kecik2 memanjang) dan kobis (dihiris halus2 memanjang)
-potong lada besar
-mayang bawang merah besar
-masukkan garam, gula, belacan, cuka dan bawang kedalam pinggang. kacau sehingga semua bahan bahan tadi sebati, kemudian masukkan timun, carrot ,kobis dan lada besar yang dipotong tadi dan gaul biar sebati. 

....................................................................................................................................................................



sambal belacan ala fazitaismail hikhik

bahan-bahan

-lada burung
-lada besar (untuk elakkan sambal terlalu pedas)
-belacan (wajib sebab aq kan hantu belacan hehehe)
-garam dan gula
-asam limau

cara cara membuat

-blend semua bahan bahan diatas kemudian picit asam limau. dah siap hehehe...


note kaki : aq rasa blog aku nie macam blog masakkan lah plakkk...hikhikhik ^_^



2 Sergah Fazita:

RaDhio said...

hye...sdapnye tgk lauk2 n nasi minyak trgganu ni..:) radhi singgah n follow sini..blog awk tersenarai dlm entry blogwalking http://www.blog.radhio.com/content/blogwalking ..jom tgk.follow n like fb klu suke :)

fazitaismail said...

RaDhio

ohh thanks a lot...hehehe
nati kta jln2 blogwalking k...

 

Copyright © 2013 Reserved to fazita ismail
Design by kina