30 December 2013

...vaksin pneumococcal untuk amar rizqin...




aku nekad ambik vaksin pneumococcal tuk amar rizqin sebab terbaca 
kisah Aqil Hamzah yang meninggal dunia tu..
lepas terbaca kisah arwah terus aku google pasal vaksin nie..
banyak artikel pasal vaksin nie aku jumpa..
so aku bincang dengan hubby then buat keputusan ambik vaksin nie tuk amar..
belum terlambat lagi rasanya..sekarang umur amar rizqin 8 bulan..
vaksin nie tak provide kat hospital kerajaan..hanya kat klinik swasta jekk ada..
harga vaksin nie pun mencecah RM200++ untuk satu dose..
tak perlu berkira sangat pasal duit yang penting kesihatan anak2 terjamin..


sebenarnya masa amar masuk hospital setiu sebab demam hari tu
ada sorang nurse sajeh aku ambik vaksin nie tuk amar..

amar admit wad disebabkan demam yang terlalu tinggi..
suhu badan 38.8 keatas..tika tu umur amar sebulan 10 hari..
lepas xtray doktor sahkan ada kuman dalam paru2..


lepas ambik antibiotik selama 5 hari suhu badan turun n demam pun dah ok..
admit wad selama 6 hari n time nak discaj tulah
sorang nurse sajeh aku ambik vaksin pneumococcal tuk amar..


sebelum demam tu amar selsema n batuk2..pun admit hospital setiu gak..
ambik nebulizer n buat pysio buang kahak..tika nie umur amar 15 hari..

habis pantang kat tgnu aku balik kl..
masa cek up bulan2 kat klinik tu aku tanya doktor pasal vaksin nie..
tapi doktor cakap tak perlu ambik pun..
lepas tu amar kerap jekk kena selsema n batuk2 hingga semput..
boleh dikatakan tiap2 bulan admit wad ampang puteri..
risau gak ler aku..kadang2 sampai stress sebab anak asyik ward jekk..


3m 12d
hospital ampang puteri
selsema batuk n semput


4m 13d
hospital ampang puteri
selsema batuk n semput

5m 34d
hospital ampang puteri
selsema batuk n semput


6m 24d...
hospital ampang puteri
selsema batuk n semput


umur amar 7m 2d dia demam tinggi..suhu badan dia 39.0 keatas..
admit ampang puteri 3 hari still suhu badan dia tak turun2..
setiap 5 jam bagi ubat ikut bontot...time nie dia langsung tak nak nyusu n makan..
badan pun tak bermaya asyik tidur jekk..
aku bincang dengan hubby n famly then transfer amar kat GH..
kat GH kan ramai pakar..yelah sebab risau kann dah 3 hari kat
ampang puteri demam still turun2..makan minum pun tak nak..sampai GH terus
xtray n ambik darah..doktor sahkan kuman kat paru2 n perlu ambik antibiotik..
kat ampang puteri pun ada bagi antibiotik gak tapi still demam tak turun..


bacaan oksigen rendah n amar dipasang tiub oksigen..
punya lah seksa time nie..amar asyik merengek jekk mungkin tak selesa
tiub oksigen kat hidung tu..tangan dia pun asyik tarik2 tiub tu jekk..
lagi merisaukan bila amar langsung tak nak nyusu..
hari ke-3 kat GH baru nampak perubahan..
suhu badan pun dah ok skit n amar dah stat nyusu..
enam hari gak ler admit kat GH...


aku nekad n buat keputusan ambik vaksin pneumococcal
untuk amar rizqin..masih belum terlambat..
lepas nie harap2 amar sihat2 jekk..
insyaallah...






4 Sergah Fazita:

Umi Qi said...

Good job mommy!
YES to Pneumococcal Protection! :)

Sincerely,
Umi QI :D

rabiatul adawiyah said...

insyaallah kak bertawakal kepada allah...mudah mudahan dengan amik vaksin nie...kesihatan anak akak lebih baik..amin..

Azian Elias said...

salam kenal..


INSYALLAH.. sebagai mak ayah kita ni mmg tak akan berkira..

ros_reeza said...

iye, usaha selagi mampu.. demi anak-anak :)

 

Copyright © 2013 Reserved to fazita ismail
Design by kina